Graafisen suunnittelun merkitys korostuu erityisesti sivustoilla, jotka panostavat asiakkaan aktiviteettitason nostoon. Hänen ei haluta ainoastaan selailevan ja katselevan sivuston sisältöä, vaan toimivan aktiivisesti sivuston mukana ja osallistuvan tarjottuihin toimintoihin.

Tämä korostuu sivustoilla, joilla asiakkaan halutaan käyttävän rahaa. Rahan kuluttaminen tarkoittaa aina tietyn kynnyksen ylittämistä: lompakon avaamista, tilisiirron tekemistä, luottokortin numeron näppäilemistä. Asiakkaan on koettava, että hän saa rahoillaan jotain tavoittelemisen arvoista. Tämä voi olla konkreettisen tavaran sijasta tunnetiloja, ajankulua, yhteisöllisyyttä – ja tietenkin kasinon ollessa kyseessä – lisää rahaa.

Mitkä seikat sitten vetoavat asiakkaaseen niin, että hän ylittää toimintakynnyksen ja osallistuu?

Mielenkiinnon herättäminen

Asiakas on saatava kiinnostumaan. Kaikki epätavallinen, omasta ympäristöstä poikkeava herättää huomiota; värit, liike, äänet. Sivuston on saatava asiakas tutustumaan tarjontaan lähemmin graafisia keinoja käyttämällä, kuten väreillä ja animaatioilla tai tarjoamalla riskitön kokeiluvaihtoehto Pelaa demotilassa, joka antaa esimakua lopullisesta kokemuksesta. Se myös madaltaa huomattavasti kynnystä pelata oikealla rahalla, kun on ensin harjoitellut demoversiolla. Vaihtoehdot on esitettävä selkeästi siten, että asiakas löytää itselleen parhaan vaihtoehdon ilman, että hän joutuu selaamaan monia alavalikkoja tai samoilemaan eri linkkien kautta vaihtoehtoviidakossa. Houkuttelevuutta saadaan luomalla vaikutelma, että asiakas “imaistaan” sisään uuteen maailmaan, joka on täynnä mahdollisuuksia ja uusia kokemuksia.

Tärkeää on helppous ja yksinkertaisuus. Kenelläkään ei riitä mielenkiinto kahlata pitkin sivustoa ja etsiä linkkiä, josta pääsee jatkamaan toimintoja. Sivuston toimivuus on elinehto yritykselle, joka toimii verkkoympäristössä. Asiakasta on talutettava selkeästi ja määrätietoisesti läpi tarjottujen vaihtoehtojen, ja hänen tehtyään valintansa, ei eteneminen saa tyssätä siihen ettei hän turhautuneena löydä polun seuraavaa askelmaa.

Yhteisöllisyys netissä

Nettiympäristön vaikeus on saada asiakas tuntemaan, että vaikka hän on fyysisesti yksin, on hän silti yhteisön jäsen ja tasavertainen muiden käyttäjien kanssa. Kasinosivustolla tämä vaikutelma saadaan esimerkiksi todellisuutta imitoivalla pelipöydällä ja realistisilla korttianimaatioilla. Lisäksi pelaajien nimet tai nimimerkit ovat näkyvillä. Mikä voisi olla helpompaa, kuin istua vaikkapa oman kodin turvallisella sohvalla pyjamassa ja silti pelata kansainvälisellä kasinolla muita pelaajia vastaan; olla yksin mutta yhdessä? Samalla hän voi peilata ja verrata omia pelitaktiikoitaan muiden vastaaviin. Joidenkin nettikasinoiden nimessäkin viitataankin yhteisöllisyyteen, kuten esim. Paf (Play Among Friends), joka kertoo pelaamisen yhteyteen liittyvästä ryhmäkokemuksesta ja turvallisuudesta, jota ryhmään kuuluminen tuo.

Pelaa!

Loppujen lopuksi kaiken sivustolla esitetyn materiaalin tarkoitus on se, että asiakas saadaan pelaamaan ja käyttämään rahaa. Graafisella suunnittelulla on valtava rooli siinä, miten houkuttelevaksi asiakas tämän vaihtoehdon kokee. Kokemuksen houkuttelevuus on miltei 100%:sti kiinni sivuston visuaalisesta ja esteettisestä ilmeestä. Tuo ilme on asiakkaan ainoa kosketuspinta kyseiseen yritykseen ja sen tuotteisiin, ja kilpailijoita riittää. Google -haulla löytyy jopa satoja nettikasinoita ja pelisivustoja, jotka kilpailevat samoista asiakkaista.

Vaikka kasinot pystyvät houkuttelemaan asiakkaita paljon mm. ilmaiskierrosten ja talletusbonusten avulla, ovat sivuston visuaalinen ilme ja käyttömukavuus elintärkeitä asiakasuskollisuuden ja kasinon imagon kannalta. Asiakas – ihminen – haluaa toisaalta vaihtelua, mutta myös pysyvyyttä, joten tuttu kasinosivusto on helposti lähestyttävä ja turvalliseksi koettu vaihtoehto, jota ei kevyin perustein vaihdeta.

Hyvällä graafisella suunnittelulla turvataan siis myös asiakasuskollisuus sekä pitkät asiakassuhteet, ja näin tietysti liiketoiminnan saumaton jatkumo. Siksi nettikasinon on tärkeää käyttää aikaa ja rahaa oikean visuaalisen ilmeen saavuttamiseen. Halpa ei varsinkaan tässä tapauksessa ole hyvää, ja on täysin väärä kohta säästää. Yrityksen muuten hyvä liikeidean toteutus saattaa kompastua huonoon grafiikkaan ja sen suunnitteluun. Nimekkäät graafisen suunnittelun yritykset veloittavat palveluksistaan joskus huomattaviakin summia, mutta tässä tapauksessa oikein perustein. Hyvästä graafisesta suunnittelusta kannattaa maksaa.