Suunnittelu ja erityisesti graafinen suunnittelu on muuttunut paljon vuosien varrella.

Internet

Internetin alkuaikoina suosittiin näyttäviä ja värikkäitä sivustoja. Periaatteena tuntui olevan, että mitä enemmän kaikkea, sitä parempi. Tämä ei kuitenkaan ole kovin käyttäjälähtöistä, vaan käyttökokemus menee helposti sekavaksi eri väristen bannereiden ja nappien välkkyessä ympäri ruutua. Monet käyttäjät klikkaavat itsensä saman tien pois sivustolta, mikäli sivu näyttää sekavalta, ja tämä ei missään nimessä ole suunnittelun tarkoitus. Yleensä ottaen nettisivujen tarjoaja haluaa käyttäjän viettävän sivustolla mahdollisimman kauan aikaa. Juuri 90-luvulla ja 2000-luvun alussa monet nettisivut oli sullottu täyteen kaikkea. Tuntuikin, että sivustoille oli laitettu tarjolle kaikkea ihan vain sen takia, että se oli teknisesti ottaen mahdollista. Tekniikka kehittyi tuona aikana huimasti eteenpäin, ja uudet tekniikat ja mahdollisuudet haluttiin saman tien käyttöön moniin eri paikkoihin.

Nykyisin tilanne on vähän toisenlainen. Esimerkiksi monien yritysten kotisivut ovat nykyään itse asiassa melko yksinkertaiset. Monet suosivat sivuillaan vaaleaa värimaailmaa ja selkeitä valikoita. Enää ei ole tarvetta hifistellä teknisesti, vaan yleisesti ottaen suositaan linjaa “less is more”. Kaikki on haluttu tehdä käyttäjälle mahdollisimman yksinkertaiseksi, koska kaikista pahin tilanne on se, että käyttäjä turhautuu nettisivujen ulkoasuun ja päättää poistua sivulta. Myös nettisivujen kuvissa suositaan nykyisin paljon vaaleita sävyjä. Ihmisiä yleensä miellyttää melko tavalliset kuvat, ja esimerkiksi kuvat ihmisistä ovat suosittuja nettisivuilla.

Nähtäväksi jää, mikä on seuraava trendi nettisivujen suunnittelussa. Nykyisin on menty enemmän minimalistiseen suuntaan. Ehkä seuraava suuntaus onkin suunnitella vaikkapa 3D-käyttökokemusta, jolloin digitaalisessa suunnittelussa on otettava huomioon yksi ulottuvuus lisää.

Mainokset

Ihminen näkee erilaisia mainoksia joka puolella. Niitä pyörii tv:ssä, internetissä ja erilaisissa sosiaalisen median palveluissa. Nämäkin on joku suunnitellut ja useimmiten niistäkin halutaan tehdä mahdollisimman käyttäjäystävällisiä. Mikään ei ole pahempaa kuin se, että aiot katsoa esimerkiksi jonkin videon uutispalvelusta, mutta joudut sitä ennen katsomaan todella pitkän mainoksen. Pahimmassa tapauksessa reaktio saattaa olla juuri päin vastainen, kuin mainoksen suunnittelija oli halunnut. Käyttäjä saattaa ajatella, ettei ainakaan halua kyseisen mainostajan tuotteita, koska se pilasi hänen aikomuksensa katsoa mielenkiintoinen video. Siksi onkin tärkeää mainosten suunnittelussa, että mainoksista tehdään tarpeeksi lyhyitä, mutta kuitenkin niistä pitäisi saada tehokkaita, jotta ne jäisivät käyttäjän mieleen.

Mainosten värimaailmaa on myös syytä miettiä. Useimmiten mainostaja haluaa mainokseen oman yrityksensä värimaailmaa. On kuitenkin joitain värejä, joiden käyttö saattaa olla riskialtista. Punainen väri mielletään monesti jollain tapaa uhkaavaksi, ja joku käyttäjä saattaa ajatella sitä poliittisenakin aatteena. Sen sijaan luonnon värit ovat yleensä varma valinta; sininen ja vihreä ovat melko hyviä valintoja, sillä moni käyttäjä yhdistää ne mielessään veteen ja metsään. Nämä mielletään rauhoittaviksi ja turvallisiksi elementeiksi.

Laitteiden suunnittelu

Nykyisin suositut mobiililaitteet ovat täynnä digitaalista sisältöä erilaisten sovellusten ja käyttöjärjestelmien takia. Esimerkiksi puhelinten käyttöjärjestelmien suunnittelussa suositaan myös melko simppeliä teemaa. Käyttökokemus halutaan mahdollisimman sujuvaksi. Pahin tilanne on, jos käyttäjä turhautuu laitteeseensa, koska ei osaa vaihtaa näytön taustakuvaa. Hän ei ehkä jatkossa enää suosi kyseistä tuotemerkkiä. Sama pätee monien sovellusten suunnittelussa. Yleensä ne halutaan mahdollisimman käyttäjäystävällisiksi, jotta ihmiset viettäisivät aikaa niiden parissa. Kukaan ei nykyisenä kiireisenä aikana halua käyttää montaa tuntia jonkin teknisen laitteen käytön opetteluun. Ihmisistä on tullut tietoisempia, ja he osaavat vaatia tiettyjä asioita. Vaikka kattavat ohjeet olisivatkin tarjolla, niin ihmiset olettavat, että käyttökokemus on hyvä ilman, että joutuu kahlaamaan erinäisiä dokumentteja läpi.